HER FINNER DU OSS: 
Kirkeveien 56 A, 1395 Hvalstad.
 
E-post: post@paradisinterior.no
Telefon: 648 08 033
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Google+ Icon
  • Grey Instagram Icon

Copyright: 2015 Paradis Interiørarkitekter. Kirkeveien 56 A, 1395 Hvalstad. Tel: 648 08 033. E-post: post@paradisinterior.no

Skal du pusse opp?

February 27, 2018

De siste ukene har vi pusset opp kontoret. Vi er ikke helt ferdige enda, det mangler noe møbler og lys fremdeles men det ”verste” er over. Om noen uker kommer møteromsmøblene og da kan det siste ferdigstilles og alt kan ryddes på plass.

 

Jeg gleder meg til alt er gjort, men det er slitsomt å pusse opp enten du gjør alt selv eller leier inn noen til å gjøre jobben for deg. Det er 100 spørsmål som dukker opp underveis som du ikke har tenkt på og må ta stilling til der og da, det er rot og kaos og hverdagen går som før selv om halvparten av det du eier er pakket ned i esker og er utilgjengelig.

 

De aller fleste gleder seg og er entusiastiske ved oppstart av ett oppussingsprosjekt. Det er lett å se for seg hvor fint det skal bli og hvor deilig det skal bli å endelig få gjort noe med det rommet eller området man har irritert seg over lenge. Men ett sted i prosessen blir man lei av rot og kaos, av alle spørsmålene som dukker opp og man ikke vet svaret på, og av alt det uforutsette som dukker opp (det er alltid noe). Da er det viktig å huske på at det blir bra til slutt så hold ut!

 

Her er noen tips til hvordan oppussingsprosjektet kan gå smidigere:

 

1. Planlegg interiøret godt! For å sikre at prosjektet blir vellykket er det viktig med god planlegging. Du bør vite hvilke farger og materialer som skal på vegger, gulv, tak, lister osv. Du bør vite hvor belysning, stikk og brytere skal stå og du bør vite hvor innredningen skal monteres/ plasseres. FØR prosjektet starter! Det vil alltid dukke opp spørsmål underveis men å ha en helhetlig plan før oppstart er kjempeviktig.

 

2. Finn de rette håndverkerne. Om du ikke skal gjøre jobben selv er det viktig å finne de håndverkerne som er de rette for deg. Mange henter inn tilbud fra flere og sammenligner tilbudene, men det er også viktig å sjekke referanser, garantier osv. så du er sikker på at de har erfaring fra tilsvarende prosjekter som ditt og at de holder både tids- og budsjettrammen.

 

3. Legg oppussingen inn på kalenderen. Det er leveringstid på gulv, fliser, innredninger, møbler, dører og vinduer, og det er derfor viktig at ting blir bestilt i tide så det er klart når man setter i gang. Det er utrolig kjedelig om man må gå for ett gulv man ikke vil ha fordi man har vært for sent ute med å bestille det gulvet man drømmer om. Regn 8 uker på alt, og om noe har kortere leveringstid kan det heller bestilles litt senere.

 

4. Vær innstilt på at prosjektet vil ta lenger tid enn beregnet og koste mer. Det er selvfølgelig ikke alltid sånn, men det skjer ofte at noe avdekkes underveis i prosjektet som må utbedres. Fukt i en vegg, lekkasje fra ett rør, ett elektrisk anlegg som er dårligere enn forventet osv. Ting skjer.

 

5. Kommuniser godt med de ulike utførende håndverkerne og gi dem gode tegninger. Jo mer som er kommunisert på tegning, jo mindre rom er det for ”kreative” løsninger for håndverkeren. Flisetegninger som beskriver leggeretning og startflis for å unngå små-kapp langs vegger eller fuger som ikke treffer hverandre. Glansgrad på all maling og hvilke farger som skal hvor. Leggeretning parkett. Plasseringen av alle lamper og downlights osv. Dette gjør at håndverkeren kan jobbe uten å måtte ringe deg hele tiden, og planlegge dagene sine bedre. Vi anbefaler kunder på større prosjekter å laminere tegningene slik at de kan tørkes av hver ettermiddag og ikke forsvinne i en krok eller bli fulle av flekker som gjør tegningene uleselige.

 

Og til sist, men ikke minst: Hold ut! Det er snakk om en kort periode med kaos, resultatet kan du nyte i mange år😀​

 

 

 

 

Please reload