Garderobe, oppbevaring og en liten utfordring.



For litt over en uke siden skjedde en tragedie i mitt nærmiljø. En blokk med over 300 beboere brant - i timesvis. Heldigvis gikk det bra med alle som bor i blokken, men de er uten bolig i uant tid fremover. Ingen visste heller hvor lang tid det ville ta før de kunne hente ut eiendelene sine. Noen har mistet alt. Det ble satt i gang innsamling og det er utrolig flott å se at folks giverglede og hvor mange som stilte opp på dugnad for å hjelpe. Og det gikk ikke mange dagene før de måtte si at "nå har vi nok klær", og giverglade mennesker måtte ta med seg klesposene sine til andre doneringsteder.




Det som har slått meg mer og mer i det siste er at vi "alltid" har klær å donere! Jeg har lest flere kommentarer i sosiale medier hvor folk sier at de ikke har penger å donere, men de har masse klær å gi. Hjelpeorganisasjoner går ut i media og forteller at de får helt enorme mengder klær, mye mer enn de trenger, og samtidig er det mye fokus på at klesindustrien er en versting for miljøet. I følge NRK står faktisk klesindustrien for rundt 10% av verdens samlede CO2-utslipp.


Når vi snakker med kunder om hva de ønsker i boligen sin er noen ting påfallende gjennomgående: gode oppbevaringsløsninger og garderoberom. Begge deler er viktig for å få et hjem som fungerer. Men det som også er viktig er ryddingen. For de fleste av oss har mye mer enn vi bruker, og om det vi ikke bruker skal oppbevares stjeler vi areal som egentlig kunne vært brukt bedre og til noe hyggeligere enn skap og hyller.


Så i dag vil vi slå et slag for å få orden i garderoben🙂. Og å holde orden fremover også...





De aller fleste av oss har mye mer klær og "aldri" noe å ha på oss. Hvorfor? Min teori er at vi enten:

Klær er ofte lett å impulskjøpe.

Billige klær eller klær på salg gjør at det ikke er så farlig om det er et bomkjøp

Fordi det er innsamlinger av klær til veldedige organisasjoner gir det oss litt bedre samvittighet om vi ikke bruker det og dermed gir det videre.

Vi lar oss påvirke av trender og klarer ikke alltid å "holde vår egen stil". Når vi kommer hjem oppdager vi at vi ikke har noe som passer til. Så må vi enten kjøpe mer eller det blir hengende ubrukt i skapet.

Vi har ikke oversikt over hva vi har og "glemmer" at vi ikke trenger enda en festkjole (for eksempel).


Det å miste oversikten over hva man eier kan lett skape kaos og en følelse av uro. Men hva kan vi gjøre for å ta tilbake kontrollen over garderoben vår?



Som en som er i overkant glad i klær har jeg kommet frem til noen løsninger og systemer som fungerer for meg, og jeg håper de kan inspirere deg også til å ta tilbake kontrollen på både klærne, tiden som går med til å finne "riktig" antrekk om morgenen samt. å stoppe impulskjøp som gir en dårlig smak i munnen når kjøperusen gir seg:


1. Finn ut hva slags stil du ønsker å ha. Vi har alle flere sider og liker flere stiler, men lag deg en "plan" for hvordan du vil kle deg. Færre klær er ikke det samme som kjedelig! Jeg bruker Pinterest og har en tavle der med garderobe-inspirasjon.


2. Samle alle klærne du har (og sko), og luk ut alt du vet du ikke bruker. Heng alt du elsker på kleshengere slik at du lett ser dem. Gå gjennom resten og sorter: Det du liker og som du vet kler deg og passer skal opp på henger, resten skal bort. Det kan enten doneres eller selges på Tise eller Finn. I tillegg kan det være lurt å ha en skuff til hjemme-klær om du er av dem som skifter når de kommer hjem. Vi har også en skuff for klær vi bare bruker på stranda/ ferier og som det ikke er så nøye med.


3. Nå har kanskje garderoben din blitt litt slankere, og da er det på tide å lage seg en ærlig oversikt over hvor mye klær du faktisk trenger. Vi er gjerne redde for å "gå igjen" i det samme, men faktum er at de fleste av oss ikke legger så godt merke til hva andre har på seg! Og uansett hvor mye klær vi har, har vi en tendens til å bruke favorittene våre mest. Så hvor mye trenger du egentlig? Sett sammen klærne dine til antrekk for en dag, og se hvor mange antrekk du har. Personlig har jeg 9 antrekk pr. sesong og deler inn i 3 sesonger (vår og høst "deler"). Gi antrekkene du skal bruke fremover den beste plassen i garderoben, og sorter resten på tema: gensere sammen, bukser sammen osv.





4. Snu kleshengerne! Ha så mye som mulig på kleshengere slik at du ser hva du har. Og når du har ryddet det godt gjennom garderoben er det lurt å snu kleshengerne feil vei. Når du har brukt et plagg kan du snu hengerne riktig vei igjen. Slik vil du etter hvert se hva du bruker og hva som bare henger i skapet.


5. Har du laget deg så mange antrekk som du trenger for sesongen? Vel, da trenger du faktisk ikke noe nytt! Om det er noe du mangler vet du hva det er og kan handle målrettet og smart.


6. Begrens oppbevaringen! Det er ofte lurt å lage seg noen regler, og en av dem er å ha faste plasser til alle klær. Og blir det trangt om plassen? Vel da må noen plagg ut, og ikke et nytt skap inn.


7. Gode oppbevaringsløsninger er alfa omega for å holde oversikt over hva man har, og det kan derfor være lurt (og mer miljøvennlig) å investere i gode løsninger man kan ha i mange år og som gir oversikt over hva man har slik at man styrer unna å kjøpe klær man ikke trenger eller bruker.





Når du har klær du liker i garderobeskapet og oversikt over hva du har og hva du trenger, kan du bruke tiden din på noe annet som gir større og mer varig glede enn en ny genser🙂.

Og når neste innsamlingsaksjon kommer har du også kanskje spart litt penger som kan doneres, i stedet for overfloden fra din egen garderobe😉.






Bildene av garderoben er fra et prosjekt vi har tegnet på Vannkunsten. Her har vi tegnet inn bedre og mer garderobeplass tilpasset rommene, og Brubakken Home har bygget innredningen.

 

Tusen takk for oppmerksomheten og masse lykke til med planleggingen og ryddingen! Ønsker du bistand fra interiørarkitekt eller arkitekt? Ta gjerne kontakt med oss på telefon eller e-post:-)